Mikko Savelius

Polkupyörällä Pariisissa

  • Velib polkupyöräasemia löytyy noin 300 metrin välein.
    Velib polkupyöräasemia löytyy noin 300 metrin välein.
  • Rekisteröityminen ja pyörän varaaminen onnistuvat automaatilla.
    Rekisteröityminen ja pyörän varaaminen onnistuvat automaatilla.
  • Polkupyöräily onnistui joka katuosuudella - olipa merkintää tai ei. Erikoisuutena yksisuuntaista katua saattoi monesti pyöräillä merkitysti vastasuuntaan.
    Polkupyöräily onnistui joka katuosuudella - olipa merkintää tai ei. Erikoisuutena yksisuuntaista katua saattoi monesti pyöräillä merkitysti vastasuuntaan.
  • Polkupyörät saivat liikkua bussien ja taksien kanssa erillisellä kaistalla.
    Polkupyörät saivat liikkua bussien ja taksien kanssa erillisellä kaistalla.
  • Liikennevalojen kohdalla polkupyörät saavat pysähtyä lähimmäksi ja auto hieman kauemmaksi.
    Liikennevalojen kohdalla polkupyörät saavat pysähtyä lähimmäksi ja auto hieman kauemmaksi.
  • Pariisista löytyi myös ihan pelkkää polkupyörätietä, mutta valtaosin liikutaan muun autoliikenteen joukossa.
    Pariisista löytyi myös ihan pelkkää polkupyörätietä, mutta valtaosin liikutaan muun autoliikenteen joukossa.
  • Velib polkupyöräverkoston lisäksi kaupunkiin on perustettu autoille Autolib
    Velib polkupyöräverkoston lisäksi kaupunkiin on perustettu autoille Autolib
  • Autolib rekisteröintipaikka on massiivisempi kuin polkupyörien Velib.
    Autolib rekisteröintipaikka on massiivisempi kuin polkupyörien Velib.
  • Polkupyörän satulasta Pariisin näki hienoimmillaan. Suosittelen!
    Polkupyörän satulasta Pariisin näki hienoimmillaan. Suosittelen!
  • Polkupyörällä Pariisissa

Tutustuin pitkällä viikonloppumatkalla Pariisin polkupyöräverkostoon. Pariisin Vélib' (Velib) kaupunkipyöräjärjestelmä on hieno. Pankkikortilla syötetään automaattiin 150€ pantti ja valitaan 1 tai 7 päivän lippu. Sopii erinomaisesti meidän turistien tarpeiseen. Toinen vaihtoehto on vakiokäyttäjille muovinen kortti. Ensimmäinen puoli tuntia on ilmainen ja tämän vajaat kaksi euroa tunnilta. Pyöräasemaverkosto on erittäin tiheä, joten pyörien saatavuus hyvä.

Tosin käytännössä huomasin, että suosituilla paikoilla polkupyörien saatavuus oli rajallinen. Esimerkiksi suositulla Montparnassen rautatieaseman lähettyvillä olevat neljä polkupyöräasemaa olivat kaikki loppuneet pyöristä iltapäivällä ruuhka-aikaan. Tai tarkalleen ottaen niissä joissakin oli muutamia pyöriä, mutta niitä ei allekirjoittanut kertarekisteröitynyt saanut käyttöön. Lieneekö muutaman pyörän jääminen varattu vain muovikortin omistaville?

Pyöräily on helppoa, mutta turvatonta

Pyöräilystä Pariisissa yleensä. Pääsääntöisesti reitit menivät samalla kaistalla bussien ja taksien kanssa. Erikoisuutena oli, että usein yksisuuntaista hiljaista katua pitkin sai ajaa katumerkittynä vastakkaista suuntaan. Lisämausteensa pyöräilyyn toivat epämääräisesti ajavat skootterit.

Vaikka pyörällä sai ajaa lähes missä vain ja merkinnät maassa olivat asialliset, niin silti joutui jatkuvasti vilkuilemaan taakse. Varsinkin skootterit saattoivat kaahata mistä suunnasta tahansa eteen. Lisäksi muutaman sadan metrin välein saattoi jokin kuljetusauto, henkilöauto tai taksi ollut laittanut hätävilkut päälle, ja kiesinsä keskelle pyöräkaistaa. Tämä vaati koukkaamista vasemmalta turvattomasti vilkkaan henkilöautoliikenteen joukossa.

Kaiken kaikkiaan Pariisin polkupyöräjärjestelmä oli hieno kokemus, mutta infrasta jäi ristiriitainen olo. Henkilökohtaisesti pidän enemmän Helsingin pyörätiejärjestelmästä - varsinkin kun kaavailtu baanaverkosto saadaan toteutumaan. Sen sijaan Helsinki voisi ottaa käyttöön Velib-järjestelmän, mikäli se saadaan toimimaan myös talvella pakkasilla ja lumipyryssä.

PLUSSAT
- Kaupunkipyöräjärjestelmä erittäin tiheä ja toimiva.
- Polkupyöräilemään pääsi autoteitä pitkin missä tahansa.
- Polkupyöräily kätevä tapa liikkua ja nähdä kaupunki.

MIINUKSET
- Pyöräily turvatonta, koska harvemmin omia pyöräkaistoja.
- Edellisestä johtuen pyöräilijöiden määrät kaupungin kokoon nähden ei niin korkeita kuin voisi olettaa. Lapset puuttuivat polkupyöräliikenteestä kokonaan.
- Polkupyöräkypärien käyttö vain harvoilla.

Ohessa kuvia matkalta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän vainikainen kuva
Tommi Vainikainen

Pyöräilyn liikenneturvallisuus ei ole aivan noin yksioikoista kuin kirjoitat.

Lienee havaittavissa, että pyöräily koetaan turvallisemmaksi kun on erillinen pyörätie. Sama koettu tunne selittää myös miksi jotkut pyöräilevät jopa jalkakäytävillä.

Tilastojen perustella kuitenkin kaupunkiliikenteessä ajoradalla pyöräily on turvallisempaa kuin sivussa olevalla pyörätiellä, jossa näkyvyydet ovat huonot. (Lähteenä esim. Pyöräilyn riskit Helsingissä, Eero Pasanen & Mikko Räsänen, 1999.) Suuren osan tästä ongelmasta korjaa nyt Helsinkiin rakennettavat yksisuuntaiset pyöräkaistat ja kolmitasoratkaisut.

Ylipäätään tutkimuksissa tulee esiin sellainen, että erillinen pyörätie vähentää onnettomuuksia linjaosuuksilla, mutta lisää onnettomuuksia risteyksissä. Tämän vuoksi nopeuksista ja liikennemääristä riippuu kumpi painaa enemmän vaakakupissa.

Pyöräilyn osalta turvallisuuden parantuisi eniten, mikäli pyöräilyssä siirryttäisiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen eli koskaan pyörätie ei kulkisi ajoradan vasemmalla puolella vaan aina yksisuuntainen pyörätie/pyöräkaista tai sellaisen puuttuessa ajoradalla oikeanpuoleisen liikenteen logiikkaa noudattaen. Tämä vähentäisi risteysonnettomuuksia tilastojen perusteella kaikista eniten.

Käyttäjän ellelazarov kuva
Elle Marketta Lazarov

Kävelevänä turistina Amsterdamissa, enpä ole ikinä nähnyt niin pajon polkupyöriä.
Se vauhti ja itsevarmuus millä pyöräiltiin.

Olin oikeasti jäädä polkupyörän alle, kunnolla pelästyin!

Mielikuvaksi jäi, että polkupyörät dominoivat liikenteessä.

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset